Vangrails op zee? Dat kan zomaar voor extra veiligheid zorgen

22-04-2022

Het wordt steeds drukker in de Noordzee. Windturbineparken op zee gaan ons helpen om de klimaatdoelen te halen, maar komen dicht bij vaarroutes. ’Tijd voor extra veiligheid, wellicht door vangrails op zee’, zegt Niels van de Minkelis van redersvereniging KVNR.

 

Niels van de MinkelisVangrails in de Noordzee? Dat mag u even uitleggen.

‘Het achterliggende idee is dat het op de Noordzee altijd druk is met 250 duizend schepen per jaar. Daarvan gaan er 50 duizend naar Nederland. Windturbineparken worden soms vlak langs bestaande scheepvaartroutes gebouwd. Er kan zomaar een schip in nood tussen die turbines drijven en enorme schade aanrichten. Maritiem onderzoeksinstituut MARIN heeft daar een mogelijke oplossing voor bedacht: een vangrail bij de windturbineparken om drijvende schepen op te vangen. Zo’n vangrail zou een lang net tussen palen kunnen zijn, een lange drijvende kabel die het schip opvangt of een lange kabel onder het wateroppervlak waar het anker van het schip in vasthaakt.’

 

Sluit je zo geen gebieden af die misschien toch toegankelijk moeten zijn?

‘Het idee is niet om zo’n vangrail om een heel park te leggen, maar alleen op de risicoplekken waar een vaarroute dicht bij de windturbineparken ligt. Een beetje hetzelfde systeem als de vangrails in de bergen die vaak ook alleen bij bochten en andere risicoplekken staan. Bijvoorbeeld onderhoudsschepen kunnen er omheen varen of, in het geval van een vangrail onder het wateroppervlak, er overheen varen.’

 

Zijn er nog andere opties dan drijvende vangrails?

‘Je kunt ook permanente noodassistentieschepen bij de parken neerleggen. Die voorkomen dat een schip met averij tussen de windturbines komt. Maar ik schat in dat je er wel een aantal moet hebben, want er komen veel windparken met elk een groot oppervlak.’

 

'De Noordzee is geen braakliggend terrein'

 

Zijn windmolens het enige probleem voor de scheepvaart?

‘Al lijkt de Noordzee een kaal gebied, het is geen braakliggend terrein. Behalve windparken staan er ook platforms voor olie en gas. Tot nu toe gaat het verhoudingsgewijs goed, maar er komen snel veel windturbines bij in grote parken. En ook dicht bij drukke scheepvaartroutes. Dat is wel een nieuwe dimensie.’

 

Is het nu al een probleem of voor de toekomst?

‘Daar durf ik geen tijdlijn op te plakken. Er gaan meer windparken komen, dat is ook een goede zaak. Op dit moment is het geen enorm probleem, maar ik denk wel dat het verstandig is dat we er nu over nadenken.’

 

Vangrails in zee lijkt me dure grap, wie moet dat betalen?

‘Wat je ook doet, veiligheid kost geld. Maar een ongeval met een schip in een windpark kost ook veel geld, mogelijk nog wel meer: schade voor mens en milieu. De vraag is inderdaad wie voor die extra veiligheid moet betalen. De overheid, wij allemaal dus, of horen deze kosten bij exploitatie van een windturbinepark? Daar moet over na worden gedacht.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.