Belastingaangifte via BAPI-kanaal? Vraag het KPN-certificaat ruim voor 1 juni aan!

04-04-2012

Fiscaal dienstverleners en bedrijven die aangiften indienen met een softwarepakket en daarbij de aangifte ondertekenen met een zogeheten BAPI-certificaat, moeten KPN-certificaten aanvragen ter vervanging van de DigiNotar-certificaten.

Vóór 1 juni 2012 moet het KPN-certificaat in gebruik zijn genomen, want vanaf die datum is het niet meer mogelijk om aangiften in te sturen met het DigiNotar-certificaat. Vraag het KPN-certificaat tijdig aan als u dat nog niet hebt gedaan. Het is beter niet te wachten tot het laatste moment met het aanvragen hiervan.

Het aanvragen van certificaten voor BAPI-verzending bestaat uit enkele stappen.

  1. U kunt een certificaat aanvragen nadat u zich eerst als abonnee bij KPN heeft geregistreerd. Dat kan via https://kpnbapi.managedpki.com.
  2. Stap 2 is het in gebruik nemen van een versie van uw administratie of aangifte software die geschikt is gemaakt voor de KPN BAPI-certificaten. Inmiddels geldt dat vrijwel alle softwarepakketten hiervoor inmiddels geschikt zijn gemaakt.
  3. Met het abonneenummer van KPN vraagt u vervolgens via uw softwarepakket een certificaat aan. Het aanvragen van een certificaat duurt 3-8 werkdagen. Dat kan langer zijn bij onvolkomenheden in de certificaataanvraag.
  4. Tot slot volgt dan het in gebruik nemen van het certificaat. Dat betekent het installeren van het nieuwe certificaat in uw softwarepakket. Vervolgens kunt u het certificaat gebruiken voor het doen van aangiften bij de Belastingdienst. Als zich hierbij vragen voordoen, dan kunt u zich wenden tot de belastingdienst.

Voortgang: goed begin, maar stap naar werkelijk certificaataanvraag vraagt snelheid!
Het vervangingsproces is goed op gang gekomen. Tot nu toe hebben 13.800 gebruikers zich als abonnee aangemeld bij KPN, waarvan zo'n 11.000 ook alle bijbehorende bescheiden hebben opgestuurd. KPN heeft aan ongeveer 10.000 van deze aanmelders nu een abonneenummer uitgegeven.
Het aantal daadwerkelijke aanvragen voor de certificaten is echter nog laag. Er zijn tot nu toe 2.700 aanvragen ingediend voor een KPN BAPI-certificaat, waarvan KPN er nu ruim 2000 heeft uitgegeven. De eerste aangiften die werden verstuurd met een KPN-certificaat zijn de afgelopen weken ook al binnengekomen bij de Belastingdienst.

Enkele belangrijke vragen + antwoorden

  1. Kan ik het DigiNotar-certificaat nog blijven gebruiken als KPN een certificaat aan mij heeft uitgegeven?
    Na 1 juni 2012 kan het niet meer. Voor 1 juni 2012 zijn er 2 situaties. Via de link onderaan dit bericht is alle informatie te vinden.


  2. Wat als ik op problemen stuit?
    Technisch zijn alle hobbels de afgelopen periode aangepakt. Stuit u desondanks op problemen met het omwisselen van een Diginotar-certificaat naar een KPN-certificaat, waardoor het tijdig indienen van aangifte onder druk komt te staan? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Helpdesk Intermediairs van de BelastingTelefoon (0800-0543). Houd de gegevens van uw certificaataanvraag bij de hand.

    In samenspraak met u stelt de Belastingdienst alles in het werk om voor het verstrijken van de aangiftetermijn het probleem op te lossen. Daarbij kan actie nodig zijn van de Belastingdienst, van u en/of uw softwareleverancier en/of van KPN.

    Als het op tijd indienen van aangiften ten gevolge van problemen bij de certificaatomwisseling desondanks niet lukt, dan geeft de Belastingdienst zo nodig uitstel of betracht coulance als een boete of andere sanctie zou worden opgelegd door het niet nakomen van de aangifteplicht of van de uitstelregeling. In alle gevallen moet wel tijdig worden betaald.

    U kunt met problemen rond de certificaatomwisseling tot 1 juni 2012 bij de Helpdesk Intermediairs van de BelastingTelefoon terecht. Vanaf die datum kan namelijk alleen nog aangifte worden gedaan met een KPN BAPI-certificaat.

    De verwachting is dat problemen rond de certificaatomwisseling slechts in individuele gevallen voor zullen komen. Maar ook met het oog op enige vertraging, is het raadzaam om tijdig het certificaat aan te vragen.

    In het Actueelbericht van 21 maart leest u meer over de voortgang van het vervangingsproces, of lees meer op de site van de belastingdienst → Zakelijk → Aangifte, betalen en toezicht, onder de knop 'BAPI-certificaten vervangen'.