Derde brief aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer en informateurs Dijkgraaf en Van Zwol
De Logistieke Alliantie werkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Topsector Logistiek aan een samenhangende goederenvervoeraanpak. Deelnemers zijn evofenedex, TLN, VNO-NCW, MKB-Nederland, Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, ProRail, NVB, ORAM, Kon. Bouwend Nederland, Kon. Binnenvaart Nederland, Ver. Rotterdamse Cargadoors, KVNR, Air Cargo Netherlands, Deltalinqs en Schiphol.
Investeringen in infrastructuur zijn van groot belang om ons land bereikbaar te houden, werkgelegenheid te behouden, de mobiliteit te verbeteren en de economie te stimuleren. Daarmee kunnen we onze positie als welvarend en vooruitstrevend land behouden en versterken.
Deze Prinsjesdagnieuwsbrief bevat een eerste overzicht voor ondernemers van de plannen voor het komende jaar, lopende zaken en het economisch beeld zoals deze vandaag, op Prinsjesdag 2022, door het kabinet bekend zijn gemaakt.
Inbreng van VNO-NCW en MKB-Nederland namens het bedrijfsleven in aanloop naar de vergadering van 30 juni van de kamer met minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de status van de diverse MIRT-projecten en de uitkomsten van de bestuurlijke overleggen leefomgeving die hebben plaatsgevonden.
Key messages
On a general level, we welcome the proposed amendments of the GBER to make the regulation better suited for supporting the green transition.
Member States need more flexibility to design aid instruments, taking into regard safeguards to ensure fair competition. We are concerned that the proposed compulsory competitive bidding process to grant aid regarding clean or zero-emission mobility is too rigid, and in the end may harm instead of help SME’s.
We are concerned that the proposed references in the GBER to the EU Taxonomy Regulation could have the unintended effect of deterring from state aid instruments, those businesses that need such aid most to make the green transition.
Een blijvend hoge kwaliteit van onze logistieke- en mobiliteitsvoorzieningen is een randvoorwaarde voor het halen van de brede welvaartsdoelen voor ons land.
Allereerst zijn VNO-NCW en MKB-Nederland tevreden dat ondernemers een stimuleringsmogelijkheid wordt aangeboden om hun wagenpark te verduurzamen. Desalniettemin zien wij een aantal knelpunten die moeten worden verholpen, willen wij komen tot een haalbare, betaalbare en eerlijke overstap naar emissievrij rijden bij de introductie van nul-emissiezones omtrent stadslogistiek. In deze brief geven wij een toelichting.