Elk nadeel heeft zijn voordeel: zonder de crisis in de winkelstraat hadden we deze winkels nooit gehad. Deze ondernemers schudden de binnenstad op met hun verrassende ideeën.
De nichewinkel:
Dorstlusts Drankerij
Een winkel die vol ligt met alternatieve frisdranken? In Berlijn heel normaal. Dat ontdekte Tessa Monfrooy (27, helemaal links op de foto hierboven) vier jaar geleden toen ze een zomer doorbracht in de Duitse stad samen met haar twee compagnons. Terwijl in Nederland de winkels vol liggen met huis-tuin-en-keuken cola, Pepsi en Fanta, deden de Berlijners zich te goed aan drankjes zoals fritz-spritz, Club-Mate en afri cola. Eenmaal terug in Amsterdam startte het drietal met een webshop. ‘We begonnen met één webpagina, waarop we een paar kratjes Club-Mate aanboden. Vervolgens hebben we dat uitgebouwd tot een volledige webshop en een groothandel om te leveren aan kantoren en horeca’, vertelt Monfrooy. ‘Deze zomer hebben we een fysieke winkel geopend in Amsterdam-Oost. Dat leek ons een logische volgende stap, zodat mensen de flesjes ook daadwerkelijk kunnen bekijken en vasthouden.’ De winkel functioneert als showroom en als plek waar Monfrooy en haar collega’s klanten workshops geven, bijvoorbeeld over het mixen van de frisdrank met alcohol (van kleine, onafhankelijke makers). De wereld van alternatieve frisdranken is groter dan veel mensen wellicht denken. Monfrooy: ‘We kunnen heel goed variëren met het assortiment en nieuwe, gekke dingen uitproberen. Zo verkochten we laatst Glam Cola uit Duitsland: een kleurloze cola.’ Is zo’n nichewinkel nou echt iets Amsterdams? Monfrooy denkt van niet. ‘Onze webshop en de groothandel leveren aan zaken in heel Nederland. Als je gewoon een goed concept hebt en dat zonder al teveel poeha neerzet, kom je een heel eind.’