Topprestaties mogelijk maken

13-08-2024

Het waren de beste Olympische Spelen ooit voor Nederland. In stijl afgesloten met het derde goud dit toernooi van baanwielrenner Harry Lavreysen eindigt Nederland op plaats zes in het medailleklassement. Een ongelofelijke prestatie, uitstekend voor de reputatie van ons land, helemaal met alle oranje fans op de tribune.

 

Nederland won medailles in de meest uiteenlopende sporten. Voor het eerst klonk op de sluitingsceremonie het Wilhelmus omdat Sifan Hassan de marathon won, de moeder aller Olympische disciplines. Maar met het goud bij het 3x3 basketbal en zilver bij BMX-fietsen deed Oranje het ook goed in nieuwe sporten.  

 

Dat zegt niet alleen iets over de veelzijdigheid van de Nederlandse sport, maar het zegt ook iets over de Nederlandse samenleving: er is een brede basis voor topprestaties. Die wordt ook mede gelegd door het bedrijfsleven. Want laten we eerlijk zijn: zonder de steun van het bedrijfsleven is succes in de topsport niet mogelijk. Dat geldt in het groot, bij de sponsoren  van TeamNL of het Internationaal Olympisch Comité – of de bedrijven en wetenschappers die onderzoek doen naar het beste materiaal en de beste voeding voor topprestaties. Maar dat geldt nog veel meer in het klein. Van alle mkb-bedrijven in Nederland sponsort driekwart een sportvereniging in de buurt. 

 

Dat kan gaan om trainingspakken voor de jeugdselectie, of de wedstrijdbal van het eerste voor de derby op zondagmiddag, maar ook om hulp bij het voeren van de boekhouding of onderhoud aan het terrein. Het zit ‘m vaak ook in dingen die niet in geld uit te drukken zijn. Hoeveel werkgevers houden er in het rooster niet rekening mee dat de jeugdtrainer op dinsdagmiddag wat eerder van z’n werk moet vertrekken om op tijd op het veld te staan? Of, in de overtreffende trap, dat het Olympische talent nu eens onder werktijd naar de fysio moet, en dan weer een paar dagen moet missen omdat er een toernooi ver weg op het programma staat. Want hoe professioneel elke atleet ook met zijn sport omgaat, buiten het profvoetbal is het niet makkelijk om van topsport rond te komen.

 

Werkgevers en ondernemers bieden die ondersteuning niet (alleen) omdat ze zo trots zijn op mooie prestaties. Ze geven de ruimte ook omdat ze niet alleen voor zichzelf ondernemer willen zijn, maar ook voor de samenleving.