De buitenlandse post: China

31-10-2022

Ambassades zijn de steun en toeverlaat van Nederlandse ondernemers in het buitenland. In deze serie portretteren we er enkele. Dit keer is het woord aan Marjo Crompvoets, hoofd van het Nederlands consulaat-generaal in Shanghai, China.

 

Hoe ziet de Nederlandse vertegenwoordiging in China er uit?  

‘We hebben een groot netwerk in China: een ambassade in Peking, consulaten-generaal in Hong Kong, Chongqing, Guangzhou en Shanghai en zes NBSO’s (business supportcentra). We richten ons nog steeds op handelsbevordering, maar meer en meer op advisering en ondersteuning van het Nederlandse bedrijfsleven in China en bijvoorbeeld het rapporteren over binnenlandse ontwikkelingen op gebied van innovatie en technologie. Door het zero COVID-beleid van China is de fysieke toegang voor buitenlanders nog steeds heel beperkt en zijn onze contacten met Nederland en het Nederlandse bedrijfsleven vooral digitaal. Het eerste half jaar van 2022 hebben we in Shanghai zelfs in volledige lockdown gezeten.

Toch zijn er zeker wel een aantal interessante momenten te noemen dit jaar. In augustus waren we country of honour op het Pujiang Innovation Forum in Shanghai over de energietransitie. De minister van Science & Technology kwam hiervoor op bezoek uit Peking. Ook hebben we een digitale handelsmissie gehad over circulaire economie en een aantal andere activiteiten om de vijftig jaar diplomatieke betrekkingen tussen China en Nederland op ambassadeursniveau te markeren.’

 

Hoe staat de Chinese economie ervoor?

China is nog altijd in ban van de pandemie. Industrieën en leveringsketens worden nog steeds platgelegd door deze lockdowns. Die negatieve impact op de economie komt boven op een aantal andere hoofdpijndossiers: een voortslepende crisis in de vastgoedmarkt, een hoge jongerenwerkloosheid van 20 procent en een permanent lage binnenlandse consumptie. Door alle problematiek is de verwachting dat de economische groei dit jaar zal uitkomen op 3 procent; veel lager dan China had gehoopt. Alleen in 2020 was de economische groei nog lager. Maar het groeipotentieel in het land is groot. Daarom is het belangrijk om met China in contact te blijven. Het gevaar is om dit nu te laten liggen. Het blijft een grote markt, technologische ontwikkelingen gaan heel snel. We moeten niet op onze lauweren gaan rusten door deze cijfers.’

 

Wat zijn actualiteiten van dit moment?

‘Er zijn oplopende geopolitieke spanningen met een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten. De focus binnen China ligt daarom nu op zelfvoorzienendheid. Dit streven zal het voor buitenland wel moeilijker maken om zaken te doen. Je merkt dat China kritischer wordt op welke bedrijven ze binnenhalen. Maar als je kijkt naar de luchtvaartindustrie en de technologie in de agrarische sector, dan is daar nog steeds grote behoefte aan.

Ook de coronacrisis heeft zoals gezegd nog steeds een sterke invloed op het bedrijfsleven. We lijken minder welkom, ondernemers zijn somberder over een toekomst daar, vliegen is duur en praktisch is het lastig om het land binnen te komen. Er komen dan ook bijna geen nieuwe bedrijven binnen vanuit Nederland. Maar de bedrijven die er zitten, doen het over het algemeen goed. En de handelsstromen groeien. In 2021 was er sprake van 14 miljard export vanuit Nederland naar China, de import kwam uit op 55 miljard.’

 

Welke kansen liggen er voor Nederlandse ondernemers?

‘De Chinese markt is goed ontwikkeld en er zijn goeie mogelijkheden om te innoveren. Als het bijvoorbeeld gaat om zorg, design, landbouw en hernieuwbare energie, is er behoefte aan expertise voor innovaties. Daarbij is het wel goed om kritisch te kijken: is er echt een match tussen de vraag en de Nederlandse oplossing? Ook is het goed om te kijken in hoeverre je alle kennis en innovatie wil delen. Ik snap de twijfel bij ondernemers om naar China te komen. We helpen mensen graag bij het verkennen van de mogelijkheden. Zo kunnen we uitzoeken of het zakelijk klimaat hier bij een ondernemer past of meehelpen bij het zoeken naar een Chinese partner. En we kunnen juridische ondersteuning bieden waar nodig.’

 

Welke tips en adviezen heeft u voor ondernemers die de sprong willen wagen?

‘Ik zou ze aanraden om te starten bij de China business-tool ‘Be aware and prepare’ van de RVO. De vragen in deze module spitsen zich toe op zakendoen in China en alles wat daarbij komt kijken. De module geeft ook doorverwijzingen en tips. Zo kan je in gesprek met een business development coach van de RVO. Voor specifieke vragen over bijvoorbeeld intellectueel eigendom kun je terecht bij het EU-bureau in Peking. Verder zou ik mensen aanraden om in contact te komen met Nederlanders in China. Hiervoor kan je terecht bij de Benelux Chamber of Commerce in Shanghai of Peking of Guangzhou.’