Deze ondernemers helpen ontslagen winkelpersoneel massaal aan werk

23-03-2016

Dag V&D, Perry Sport en Dixons. Vaarwel Manfield en DA Drogist. Winkelketens vallen de laatste maanden bij bosjes om. En duizenden winkelmedewerkers komen op straat te staan. Maar déze ondernemers helpen het massaal ontslagen personeel juist weer aan werk.
Ze hoeft er niet lang over na te denken. Neem de gedupeerde schoonmakers van V&D in dienst! De noodkreet van CNV vorige maand kwam goed binnen bij Caroline van Nieuwkerk, hr-directeur bij ISS Facility Services Nederland. ‘We zochten niet dringend naar nieuwe medewerkers, maar we helpen graag. Uit solidariteit.’ 
GOM, de werkgever van tweehonderd ontslagen schoonmakers bij V&D, brengt een groot deel van haar mensen onder op andere locaties. Vijf andere schoonmaakbedrijven, waaronder Asito en ISS Nederland, nemen de rest onder hun hoede. Van Nieuwkerk is momenteel druk bezig een plek te zoeken voor vijf mensen. ‘Misschien niet veel, maar alle beetjes helpen.’ Er moet nog ruimte zijn bij een bedrijf, een hotel, een vliegveld waar ISS schoonmaakt. Komt goed. Van Nieuwkerk hakt vaker met dit bijltje. ‘We zijn meer dan een facilitaire dienstverlener. We nemen onze verantwoordelijkheid, ook als het bijvoorbeeld gaat om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben altijd een sociaal gezicht gehad.’
ISS Nederland is niet de enige die in de bres springt voor gedupeerden in de retailbranche. Onlineshop Coolblue laat weten dat ze dit jaar duizend nieuwe mensen aannemen: alle ontslagen winkelmedewerkers zijn welkom om te solliciteren. Action, Kruidvat en Praxis zeggen nieuw personeel met open armen te ontvangen.

Trending topic
Aegon Nederland doet ook een duit in het zakje. Rob Spuijbroek (directielid Aegon Nederland en hr-directeur) was aangeslagen toen hij hoorde dat V&D definitief de deuren sluit. ‘Jazeker kocht ik er wel eens iets – kleding, of cadeaus. Zonde dat V&D uit het straatbeeld verdwijnt. Ik ben met die naam opgegroeid.’ Veranderingen zijn snel gegaan in retailland en V&D heeft zich blijkbaar niet goed weten aan te passen, zegt hij. Spuijbroek denkt aan al die mensen en hun gezinnen die door het omvallen van de winkelketens in de problemen komen. ‘Er zitten hartstikke gemotiveerde mensen bij. Kunnen wij als Aegon Nederland niet iets doen?’
Op Twitter brengt de verzekeraar onder #retailwerkt al zijn vacatures onder de aandacht. De hashtag is speciaal door het UWV in het leven geroepen om ontslagen winkelmedewerkers te helpen. #retailwerkt is al gauw trending topic. ‘Onze boodschap op Twitter is: meld je aan bij ons, zorg dat je bij ons in beeld komt. Dan kunnen wij je matchen aan de juiste vacature’, aldus Spuijbroek.
Maar is het niet een beetje vreemd voor een verzekeraar om retailmedewerkers te werven? Spuijbroek: ‘Aegon heeft een belangrijke kanteling naar klantbedrijf doorgemaakt. Ons werk draait om aandacht voor de klanten, om het menselijke aspect. En wie kan er beter omgaan met klanten dan mensen uit de retail?’
De hr-directeur ziet oud-winkelpersoneel dan ook vooral tot zijn recht komen in het klantcontactcentrum van Aegon Nederland. De medewerkers daar informeren klanten via de telefoon, e-mail of chat over hun polis of beleggingen, of sluiten nieuwe verzekeringen af. ‘Bij ons sta je niet in een winkel. Maar het draait in dit soort functies vooral om communiceren, om het binden van de klant aan onze organisatie. Dat kan winkelpersoneel als geen ander. Daarin zit hun toegevoegde waarde aan ons bedrijf.’

Winkelketen valt om en wat dan?
Gemeenten, vastgoedeigenaren, werkgevers, vakbonden, het UWV en het ministerie van Economische Zaken kwamen in februari dit jaar bijeen om de gevolgen van winkelsluitingen als die van V&D te bespreken. Daarbij zochten de partijen naar mogelijkheden om voor ontslagen winkelpersoneel ander werk te vinden in de retailsector of in andere sectoren, zoals horeca, distributie of callcenters. Ook dachten ze na over bestemmingen voor de leegkomende winkelpanden. De deelnemers zijn al verenigd onder de Retailagenda die in maart vorig jaar werd gelanceerd door minister Kamp van Economische Zaken. Daarbij leggen gemeenten en provincies in zogeheten Retaildeals onder meer een concreet actieplan vast om hun winkelgebieden sterker te maken, samen met winkeliers en vastgoedbedrijven.

‘We helpen graag. Uit solidariteit’

Om- en bijscholen moet
Detailhandel Nederland, belangenbehartiger van de honderdduizend winkeliers in Nederland, spoort zijn leden ook aan voor de ontslagen medewerkers een plekje te vinden. Niet alleen uit sociaal oogpunt. ‘Hoe langer deze mensen werkloos zijn en in de WW zitten, hoe meer het onze sector kost’, aldus directeur Sociale Zaken Detailhandel Nederland Pieter Verhoog. Hij merkt dat de meeste werkzoekenden terug willen naar de retailbranche, terwijl daar juist minder werk is. ‘Ze blijven te lang doorzoeken, en dat loopt soms uit op teleurstellingen. Andere branches als transport en logistiek, callcenters, horeca bieden op kortere termijn ook goede mogelijkheden. Ook in die sectoren staat dienstverlening centraal.’
Detailhandel Nederland spant zich samen met de vakbonden in om winkelpersoneel om te scholen. ‘Zodat die zijn blik kan verruimen, of op een andere manier zijn huidige werk kan invullen.’ Een winkel­medewerker leert bijvoorbeeld niet alleen  verkoper te zijn, maar ook adviseur of gastheer. Volgens Verhoog moeten bedrijven meer investeren in opleidingen en ontwikkelpaden, ook buiten de eigen branche. ‘Werkgever en werknemer in de retailbranche moeten loopbaanplanning­en samen anders invulllen.’

‘Alle ontslagen winkelpersoneel is welkom’


50-plussers welkom
Joop Evers is ceo van callcenterbedrijf Transcom, dat werkt voor ondernemingen in onder meer de telecomsector en logistiek. Het snelgroeiende Groningse bedrijf telt twaalfhonderd medewerkers en is actief in 23 landen. ‘We zijn altijd op zoek naar mensen’, aldus Evers. Zo’n 40 tot 50 procent verloop is er per jaar, oftewel twintig tot veertig vacatures per maand. ‘Zo’n hoog verloop is normaal voor callcenters.’
Een deel van die vacatures wordt opgevuld door wajongers (jonggehandicapten), arbeidsgehandicapten en langdurig werklozen. ‘Een baan in een callcenter is makkelijker uit te voeren voor arbeidsgehandicapten, bijvoorbeeld voor mensen die in een rolstoel zitten of voor slechtzienden.’ Het callcenterbedrijf richt zich verder op 50-plussers. En laat nou net met name bij de V&D een relatief grote groep met een lang dienstverband werken. ‘De meesten hebben tien tot vijftien jaar bij de V&D gewerkt’, weet Evers. ‘Het gaat om ongelooflijk loyale mensen. Wij richten ons op 50-plussers omdat die veel levens­ervaring hebben en zich goed kunnen inleven in onze klanten.’
Transcom heeft het voordeel dat uitzendbureau Tempo-Team huist binnen het bedrijf. ‘Wij zeggen dan tegen die mensen, kijk eens of je goeie mensen kunt vinden die bij V&D vandaan komen.’ Het Groningse bedrijf zet via #retailwerkt haar vacatures in de spotlights. ‘Die worden veel geretweet. Mensen hebben al gebeld naar Tempo-Team.’

‘Wie kan er beter omgaan met klanten dan mensen uit de retail?’

Helpen hoort
Evers vindt het de gewoonste zaak om in de bres te springen voor de ontslagen retailmedewerkers. ‘Groningen kent het hoogste werkloosheidscijfer in Nederland. Wij zijn een van de grootste werkgevers in de regio. Wij hebben als bedrijf een maatschappelijke functie en moeten helpen sociale vraagstukken op te lossen.’ Het is niet de eerste keer dat Transcom klaar staat bij een ontslaggolf. Toen ING vorig jaar zijn callcenter in onder meer Groningen opdoekte, nam Transcom een deel van deze ontslagen medewerkers aan. 
Transcom leidt zijn medewerkers zelf op. ‘Voor het opleiden van een langdurig werkloze, wajonger en mensen met een arbeidshandicap ontvang je inderdaad subsidie van UWV. Maar daar moet je het niet voor doen. Je verdient er niks mee. Het gaat erom dat je het leuk vindt om mensen te helpen. Anders heeft het geen zin. Bij ons werkt een zeer gemêleerd gezelschap. Wij kijken letterlijk uit op de Hanzeschool Groningen, waar veel studenten die bij ons werken vandaan komen. Mensen werken graag hier. Ze blijven eerder voor de sfeer dan voor een paar euro meer bij de buren.’