Eric van Tol: 'Meer experimenteren met big data'

23-04-2015

Nederlandse ondernemers zijn te voorzichtig met hun data. Die moeten gedeeld worden zegt Eric van Tol, aanjager van het Doorbraakproject Big Data van Fontys Hogeschool. Ondernemers kunnen daar veel profijt van hebben.

'Nederlandse ondernemers beschikken over enorm veel data. Bijvoorbeeld klantgegevens, koopgedrag van consumenten en exportcijfers. Deze data moet veel meer worden gedeeld. Vaak weten ondernemers niet wat er wel en niet kan vanwege privacywetgeving, of zijn ze bang dat er niet zorgvuldig mee met hun data wordt omgesprongen. Maar als je de markt en de samenleving beter wilt leren kennen, zal je toch gegevens moeten delen.’

‘Durf te experimenteren met data. Ik ben zelf bestuurder bij Floridata. Dat is een stichting die data verzamelt van sierteelthandelaren. Het zijn concurrenten, maar ze zijn toch bereid om hun gegevens met elkaar te delen, bijvoorbeeld om wanbetalers sneller te vinden. Dat is erg belangrijk voor een sector die handelt in bederfelijke waar.’

‘Het CBS heeft pas een experiment gedaan bij de maandelijkse analyse van consumentenvertrouwen. Nu wordt een enquêteformulier ingevuld door vijftienhonderd burgers. Tijdens hun experiment hebben ze facebook- en twitterdata gebruikt om de analyse te doen. Dat bleek evenveel data op te leveren. Je kunt dus net zo goed social media minen. En een belangrijk voordeel daarvan is dat het real time is.’

Er moet meer geëxperimenteerd worden met big data
  • Ja, maar alleen op vrijwillige basis
  • Nee, hierdoor komt de privacy teveel in het geding
  • Ja, natuurlijk, daar profiteert iedereen van
  • Misschien, als het zeker is dat er zorgvuldig met de gegevens wordt omgesprongen

Doe mee aan deze peiling:

 

iPad?
Download via de App Store
Androidtablet?
Download via Google Play