Stop met milieuzones als effect nauwelijks meetbaar is

25-05-2016

TNO heeft de milieuzone in Utrecht onderzocht en het resultaat geeft aanleiding tot verschillende berichtgeving. De Telegraaf berichtte dat milieuzones niet veel helpen. Eigenaardig genoeg concludeerde de Volkskrant min of meer het omgekeerde. De verwarring wordt door TNO zelf veroorzaakt: het onderzoek pakt uit met bewijs dat de milieuzone zorgt voor minder ‘vieze’ auto’s in de zone. En dat suggereert een effect waar de lokale overheid zo op hoopt. Maar zodra de onderzoekers een beetje gaan spelen met variabelen, resteert een niet significant effect van de milieuzone.

Hoe kan dat? Doordat de negatieve invloed van verkeer op luchtkwaliteit in een hoog tempo afneemt, zoals ook door het RIVM is voorspeld. En als je beleid maakt op een op zich al klein deel van de oorzaak, zal het effect op het totaal niet groot zijn. Het verbaast mij dan ook niet echt dat TNO nu weinig effect ziet. De meest zekere uitspraak is dat de milieuzones geen negatieve bijdrage hebben geleverd. Dat is wel wat mager voor een maatregel met een enorme impact op bedrijven en burgers. Nu de landelijke overheid een dieseltoeslag in de motorrijtuigenbelasting stopt voor dieselauto’s zonder af-fabriek-roetfilter, is de milieuzone binnenkort overbodig. Laat lokale overheden zich daar maar vast op voorbereiden.

Dit artikel komt uit de print Forum