Werkgevers worden soms helemaal gek van ze, maar belonen ze toch met een ruime 7,5. De Nederlandse werknemer kan rekenen op behoorlijk wat enthousiasme als het gaat om inzet, loyaliteit en betrokkenheid. Maar gaat wat betreft aanpassings- en doorzettingsvermogen soms behoorlijk de mist in. ‘Ze zien niet altijd in dat ze zelf ook verantwoordelijk zijn voor de toekomst van het bedrijf.’
Eerst maar het goede nieuws. Over het algemeen zijn werkgevers over een groot deel van hun personeel tevreden, zo blijkt uit een Forum-enquête onder 336 ondernemers. 77 Procent van de werknemers doet het goed, volgens Nederlandse ondernemers. Ze zetten zich goed in voor het bedrijf, zijn loyaal naar de werkgever toe en tonen betrokkenheid. ‘Zij voelen zich verbonden met het bedrijf en staan klaar als er eens extra inzet gevraagd wordt.’ ‘Commitment! Heel simpel. Door het vuur gaan, deadlines halen, plezier hebben met elkaar.’ ‘Eigen probleemoplossend vermogen, verantwoordelijkheidsgevoel, bereidheid tot hard werken, focus, openheid, teamwork.’ Luie werknemers zijn een bijna onbekend fenomeen binnen Nederlandse bedrijven: ze hebben er hooguit een paar rondlopen, stelt 99 procent van de ondernemers. De meeste tot alle werknemers weten juist van aanpakken, is de ervaring van driekwart van de werkgevers. Een ruime meerderheid durft te beweren dat de meeste werknemers zichzelf terugverdienen. Kortom, lof voor de werknemer is er genoeg.