Duitsland-agenda 2015-2017

12-11-2014

Na jaren van stagnatie heeft de Nederlandse economie de weg naar boven weer gevonden. Dit is vooral te danken aan de toenemende export. Een op wereldwijde export gericht bedrijfsleven verhoogt de crisisbestendigheid van een land. Zie het voorbeeld van Duitsland, dat hier als grootste productie- en exportland van Europa ook de komende jaren van zal blijven profiteren. Iets waar Nederland door toelevering aan Duitsland indirect ook haar voordeel mee kan doen.

Uit de jaarlijkse enquête van FME onder haar leden blijkt steeds weer het overweldigende belang van Duitsland voor het Nederlandse bedrijfsleven. Bijna 75 procent van de bedrijven rekent Duitsland tot de belangrijkste exportbestemmingen. Ieder jaar staat Duitsland op de eerste plaats van export-groeilanden. Toch staat het ook op de vijfde plaats van moeilijkste exportlanden, na landen als China en India. Dit heeft onder andere te maken met de hoge kwalitatieve en technische eisen die Duitse klanten aan producten stellen, maar ook met de stevige concurrentie op de Duitse markt en in enkele gevallen met de overheidsbescherming van bepaalde economische sectoren. Duitsland biedt dus veel kansen en mogelijkheden, maar is ook een buitengewoon veeleisende markt. Je zou kunnen zeggen de 'Bundesliga' van de Nederlandse exportbestemmingen.

Nederland heeft de potentie om de export naar Duitsland verder te doen toenemen. Veel kansen worden momenteel echter nog niet benut. Vooral binnen het mkb zijn er veel gespecialiseerde hightechbedrijven die ondanks gunstige perspectieven de stap over de grens nog niet hebben gezet. Dit terwijl Nederlandse en Duitse bedrijven elkaar vaak goed aanvullen. Vooral op het gebied van hightech, chemie, agri&food/tuinbouw, energie en logistiek heeft Nederland veel te bieden. Nederlanders zijn bijzonder sterk in co-engineering. Ze zijn in staat om flexibel in te spelen op de eisen en wensen van de (Duitse) klant. In het zuiden van Duitsland, waar een groot deel van de hightech bedrijven is gevestigd en waar momenteel de grootste economische groei plaatsvindt, zijn deze Nederlandse kwaliteiten vaak nog onbekend.

De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), FME en VNO-NCW hebben in 2013 gezamenlijk de campagne 'Maak kennis, maak mee, maak waar!' in het leven geroepen. Doel van deze campagne was in eerste instantie aandacht te vragen voor het belang van de maakindustrie en voor industriële samenwerking met Duitsland in het bijzonder. De actuele economische opleving onderstreept dit belang en creëert bovendien nieuwe kansen. Het is dan ook in het belang van de Nederlandse concurrentiepositie om de samenwerking met Duitsland zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Om dit te bereiken zetten wij in op uitwisseling van technologische kennis, betere afstemming van beroepskwalificaties en ondersteuning van Nederlandse bedrijven bij hun exportactiviteiten. In dit kader hebben wij het voor u liggende concept ontwikkeld.

Deze Duitslandagenda moet meer samenhang brengen in de economische betrekkingen tussen beide landen en deze een nieuwe impuls geven. Wij hopen en vertrouwen op uw ondersteuning bij de uitvoering hiervan.

Zie Download 1 in de rechterkolom voor de volledige publicatie.