Wat als je zaak al bijna een jaar noodgedwongen dicht is vanwege corona? Hoe kijk je dan naar de toekomst? En houden deze ondernemers hun hoofd überhaupt nog boven water? In een korte serie spreekt Forum deze ondernemers. Vandaag café-eigenaar Rens Degenhart (tapperij De Verwachting in Assendelft): 'Zakelijk gaat het ronduit slecht.'
De avond dat hij dicht moest. Rens Degenhart weet het nog goed. 'Opeens kwam er een boa binnen die zei dat ik de zaak moest sluiten. Wat gebeurt hier, dacht ik nog. Voor ik er erg in had, waren al mijn gasten naar huis. Het ging zo abrupt dat ik nu nog met onbetaalde bonnen van die avond zit.'
Het was het begin van de coronacrisis voor de horeca en dus ook voor zijn Tapperij De Verwachting in Assendelft. Inmiddels heeft Degenhart 75 procent van die bonnen al weer geïnd – 'ik heb gewoon tikkies gestuurd' – maar die nare smaak is er nog altijd. 'Toen we dichtgingen, wist niemand hoe lang het zou duren. Een week? Misschien een maand? Nu duurt het al een jaar. Het gaat zeker zakelijk, ronduit slecht', vertelt de ondernemer. 'En dan ben ik volgens mij iemand die het nog redelijk redt.'
'ik heb 11 fusten bier door de gootsteen moeten spoelen'
Als Degenhart 'redelijk' zegt, dan zet hij dat af tegen de ongeveer 10.000 euro omzet die hij pre-corona maandelijks draaide. Nu haalt hij daarvan nog 10 tot 15 procent binnen, door bieren via een webshop te verkopen en die persoonlijk rond te brengen. 'Ik heb dertien kranen met tapbier. Dat heb ik eerst nog geprobeerd in plastic flessen te verkopen, maar dat bleek ondoenlijk. Dus heb ik elf fusten door de gootsteen moeten spoelen.' Voor een voorraad die verloren gaat, kun je een vergoeding krijgen. Alleen is die echt veel te laag, stelt Degenhart. 'Ze hanteren een zogenoemd 'koelkastbedrag'. Nou dat bedrag is zeker gebaseerd op ondernemers die kroppen sla in hun koelkast hebben liggen. Er is totaal niet gekeken naar wat ík koel moest houden; het was gewoon te weinig.'
Kwijtschelding huur heeft geholpen
En dus is er nu de webshop. 'Lang houd je dat natuurlijk niet vol', erkent Degenhart. Hij heeft de afgelopen twee hypotheekbetalingen niet kunnen voldoen, zo zeer staat het water hem aan de lippen. 'Mijn geluk is ook nog dat ik een zeer meedenkende huurbaas heb, die hoorde hoe lastig de horeca het heeft en zei: 'Ik scheld je huur kwijt'. Dus vanaf december totdat het café weer opengaat, betaal ik geen huur.' Degenhart grapt: 'Ik moet hem nog een gebakje brengen, zodat het ook voor de maand maart geldt.'
Wil je weten welke maatregelen er precies gelden voor de horeca en welke steunpakketten er zijn. Op de website van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland vind je alle informatie. Klik hier voor de betreffende pagina
Humor om niet somber te worden, want Degenhart weet dat de balans precair is. 'Als de webshop wegvalt of ik toch huur moet betalen, is het voorbij. En dan? Moet ik mijn auto verkopen, of mijn huis? Nee, verhuizen is geen optie, mijn vrouw heeft een hersenbloeding gehad, die kan niet weg.' De horecaondernemer ziet collega’s gedwongen zulke keuzes maken. 'Ik ken er die hun vermogens moeten opeten, die pensioenen aanspreken of zelfs aan het spaargeld van hun kinderen komen. Verderop heeft iemand z’n huis te koop staan omdat er geen andere uitweg is. Het is echt schrijnend.'