Bankierszoon Johan Molkenboer opent in 1873 zijn eigen weverij. Hij gaat vooral katoenen stoffen voor Nederlands-Indië en China produceren. In datzelfde jaar leert hij jonkvrouw Hermanna Trip kennen. Het stel wordt verliefd en trouwt. Johan houdt zich bezig met het reilen en zeilen van de weverij en Hermanna zorgt voor het huishouden en de kinderen. Maar het gaat niet echt goed met de zaken en in een laatste poging om het bedrijf winstgevend te maken, gaat Johan zich vooral op de binnenlandse markt richten. Ook verbetert hij de kwaliteit en diversiteit van de weefsels. Of dat vruchten af gaat werpen zal Johan nooit weten. Na een kort ziekbed komt hij te overlijden.
Landelijke bekendheid
Hermanna blijft achter met vier kinderen en een fabriek met honderdtwintig werknemers. Maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, neemt ze zonder aarzelen de leiding op zich. En dat wordt door sommigen wel een beetje vreemd gevonden. Want een vrouw die zelf haar geld verdient, dat is toch eigenlijk een schande? Zeker in de textielwereld, die wordt gedomineerd door mannen. Maar ze laat zich niet kennen en gaat voortvarend te werk. Ze verfijnt de weefsels en breidt het assortiment aanzienlijk uit met bijvoorbeeld linnengoed, zakdoeken en tafellakens en servetten met monogrammen. Dankzij krantenadvertenties verwerft het bedrijf landelijke bekendheid.
Vrouwenbeweging
In die tijd komt ook de vrouwenbeweging op waartoe Hermanna zich erg aangetrokken voelt. Op haar kosten kunnen de meisjes uit de fabriek voortaan drie keer per week lessen volgen om zich verder te ontwikkelen. En ze ontwerpt vrouwvriendelijke stoffen die luchtig, hygiënisch en wasbaar zijn. Want die stijve korsetten kunnen niet worden gewassen en zitten zo strak dat bewegen haast onmogelijk is. En als deze Eurekastoffen zelfs worden aanbevolen door artsen, zullen sommige textielondernemers zich vast hoofdschuddend achter de oren hebben gekrabd. Het is haar gelukt een zieltogend bedrijf op te laten bloeien. Als dat geen goed voorbeeld is!
VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. Mede dankzij hen ziet Nederland er nu heel anders uit. Kijk onderaan deze pagina voor andere afleveringen uit de serie.
Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.