Consumenten zijn vanaf dit voorjaar in Nederland én in de gehele Europese Unie beter online beschermd, bijvoorbeeld met het recht op updates, een verbod op valse reviews, de verplichting voor verkopers om duidelijker informatie te bieden over zoekresultaten en de wijze van verdeling van verantwoo
Branchevereniging aan het woord: NCV, de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Volgens directeur Ronald van Welie is het aanscherpen van de Europese eisen voor chemische productveiligheid momenteel het belangrijkste thema. “Ik denk dat we al waanzinnig veilige producten maken. Maar hoe onderbouwen we die veiligheid?"
De lijn van het Franse voorzitterschap rondom handel en transport kan het best worden samengevat met strategische autonomie. Eén van de grote aandachtspunten, namelijk defensie en strategische autonomie, komt waarschijnlijk ook hoger op de agenda. Op transport hebben de Fransen een behoorlijke uitdaging voor de deur, welke behoort tot het 'Fit for 55'-pakket. Tot slot mag het consumentenbeleid niet vergeten worden.
Even kennismaken met Paul Alfing, secretaris van het Platform Retail.
In de New Consumer Agenda van de Europese Commissie, die vorige week uitgebracht werd, wordt een reeks voorstellen gepubliceerd die moeten leiden tot een update van het Europese consumentenbeleid.
In de rubriek ‘Even kennismaken met…’ leren we de beleidssecretarissen van VNO-NCW en MKB-Nederland beter kennen. Wie zijn ze en wat doen ze? Deze week: Irvette Tempelman, die zich onder meer bezighoudt met privacy, consumentenbeleid en de regelgeving rond kunstmatige intelligentie.
Consumenten krijgen bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv's, printers, camera's, babyfoons en digitale horloges recht op software- en beveiligingsupdates.
Ster, de reclame verkoopmaatschappij van de publieke omroep, biedt reclamezendtijd aan op radio en televisie t.b.v. brancheorganisaties die met hun achterban willen communiceren rondom het coronavirus.
Het ministerie van Economische Zaken start samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit de online campagne 'laatjenietinpakken.nl' om jonge consumenten bewust te maken van de nadelen van en hun rechten bij onlineaankopen buiten de EU.