Eerst was het moeder Judith die duidelijk de leiding had bij butlerbedrijf Do Company. Maar door een onverwachte gebeurtenis stond van de een op de andere dag dochter Carlijn aan het roer. En dat ging zo...
Carlijn Oosthoek (30)
‘Bij wat wij doen, het aanbieden van slimme butlerdiensten, draait het om dienstbaarheid – mijn moeder Judith heeft dat woord zo ongeveer uitgevonden. De ultieme vorm van dienstbaarheid is toch wel werken als stewardess. Na mijn bachelor International Communication and Media besloot ik te solliciteren bij Emirates in Dubai omdat ik in een tussenjaar wat van de wereld wilde zien. Tot mijn verbazing werd ik na heel veel rondes aangenomen. Het werk zelf is niet moeilijk, maar ik bedacht iedere keer een uitdaging voor mezelf en koos een passagier uit wiens vlucht ik helemaal fantastisch ging maken.’
‘Terug in Nederland heb ik een master Innovation Management gevolgd en toen was het voor mij duidelijk: ik wilde ondernemen. Judith is al heel lang ondernemer en daar heb ik altijd veel bewondering voor gehad. Wilde ze dan misschien ook met mij ondernemen? Ja, was haar antwoord, maar uiteindelijk wilde ze dat het mijn bedrijf zou worden. Zij was het die dit gat in de markt vond, toen ze zag hoeveel tweeverdieners om zich heen nog te veel zelf deden. Zo zijn we met Do Company begonnen. We regelen van alles, van het leeghalen van huizen, het organiseren van feesten tot het aansturen van klusjesmannen. Mouwen opstropen en gaan.’
‘Soms denk ik: gun jezelf ook een beetje rust’
‘Toen we begonnen was ik 22 en keek ik alleen maar hoe mijn moeder het deed als ervaren ondernemer. Uiteindelijk is het nu mijn bedrijf en heb ik de leiding. Judith werkt voor de particuliere klanten, maar ik focus me voornamelijk op Butler Point, de zakelijke markt. Grote bedrijven bieden via ons diensten aan hun werknemers aan, zoals hulp in het huishouden. Dat ligt mij beter en dat heeft alles te maken met onze karakters. Judith heeft een enorme gunfactor en iedereen vindt haar aardig. Als er een probleem is met een leverancier waardoor we boze klanten hebben, ben ik geneigd om óók boos te worden. Terwijl Judith dan de relatie met allebei weer goed maakt. Daar heb ik veel van geleerd. Ik ben al een stuk minder direct en meer gematigd dan vroeger.’
‘Haar valkuil is dan natuurlijk dat ze te lief is, hoewel dat wel heel belangrijk is in ons werk, waarbij je persoonlijke relaties met klanten opbouwt. Ze is ook echt een workaholic, wat volgens mij iets van haar generatie is. Als ik op vakantie ben, weet ik dat ons team alles prima met elkaar kan oplossen. Mijn moeder is gewend van vroeger om altijd te werken, elke vakantie en elk weekend. Daarom past zij ook beter bij de particuliere klanten, die haar rustig midden in de nacht nog appen. Ze gaat voor hen door het vuur. Ze ziet het zelf niet als een minpunt, want ze wordt blij van werken, maar soms denk ik: gun jezelf ook een beetje rust.’