Natte voeten? Niet als het aan baggeraar Van Oord ligt

12-07-2023

Het begon allemaal toen Govert van Oord weigerde om op de 'dag des heren' te werken. De stap om een eigen bedrijf te starten werd de basis voor dit familiebedrijf. In de serie Vernieuwers: baggeraar Van Oord.

 

Het is 28 mei 1932. Nog even en de Vlieter, het laatste gat in de Afsluitdijk, is gesloten. Dan is de Zuiderzee na jaren graven, baggeren en het storten van zand en klei officieel geschiedenis en heet zij voortaan IJsselmeer. Hijskranen op werkschepen van de Maatschappij Uitvoering Zuiderzeewerkenwerken (M.U.Z.) werken nog op volle kracht door om de laatste grond op de juiste plek te krijgen. Er is veel materieel voor nodig. Dat wordt onder andere geleverd door baggeraar Van Oord. De twee mannen die zo prominent op de berg grond staan toe te kijken zullen vast en zeker beseffen wat voor een huzarenstukje hier is geleverd. Met het sluiten van de ruim dertig kilometer dijk is de veiligheid van de Nederlanders weer een stukje verbeterd.

Het laatste gat in de afsluitdijk wordt gedicht. Het materiaal hiervoor werd onder andere geleverd door Van Oord
Het laatste gat in de afsluitdijk wordt gedicht. Het materiaal hiervoor werd onder andere geleverd door Van Oord

'Dag des heren'

Griendwerker en houtleverancier Govert van Oord uit Werkendam is een gelovig man. Als hij aan zijn baas te kennen geeft dat hij uit religieuze overtuiging niet meer op 'de dag des heren' wil werken, wordt hij ontslagen. Met alle kennis die de voorman op zak heeft besluit hij in 1868 voor zichzelf te beginnen. In de Biesbos gaat hij als zelfstandig griendbaas riet en rijshout verhandelen. Deze materialen worden ook gebruikt voor het maken van geweven matrassen om de zeebodem mee vast te leggen. De basis voor een van de grootse baggermaatschappijen ter wereld is hiermee gelegd.

Maar de crisis van de jaren dertig doet de griendcultuur de das om. Mede door concurrentie van vervangende materialen, mechanisatie en dalende prijzen. Tijd voor Van Oord om het roer om te gooien en het bedrijf stapt over op het aannemen van zink- en rijswerk voor weg- en waterbouw.

VernieuwersWie een blik in de geschiedenis van Nederland werpt, begrijpt meteen waarom we al jaren bovenaan de lijst van meest innovatieve economieën staan. Ook ondernemers droegen daaraan hun steentje bij met creatieve en gewaagde ideeën, die soms onmogelijk leken en dan toch een succes werden. Mede dankzij hen ziet Nederland er nu heel anders uit. Kijk onderaan deze pagina voor andere afleveringen uit de serie.Die omschakeling blijkt geen slechte keuze. Vooral na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf grote groei mee. Een van de bekendste opdrachten in die tijd is het leveren van het bezinkingswerk voor het sluiten van de gebombardeerde dijken op Walcheren. En tientallen jaren later draagt Van Oord bij aan de transformatie van Dubai, door de aanleg van kunstmatige eilanden. Wie kent het eiland niet in de vorm van een palmboom waarvoor 700 hectare land is gewonnen?

Momenteel werkt Van Oord wéér aan de Afsluitdijk. Na ongeveer negentig jaar is de dijk aan vernieuwing toe. Met 75 duizend hypermoderne, duurzame betonblokken van elk 6,5 duizend kilo wordt een nieuwe toplaag gecreëerd, die twee meter hoger is dan de oorspronkelijke Afsluitdijk. Voldoende om, volgens de baggeraar, ons land ten minste tot 2050 te beschermen tegen het water.

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.